Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Telefoneren bij telewerken

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 23/01/2013 12:14
Wie telewerkt (thuis of elders), moet ook kunnen telefoneren. Vaak gebeurt dat met een gsm (al dan niet van de werkgever).
Een probleem dat ik daarmee niet opgelost krijg, is hoe anderen kunnen weten dat de telewerkende collega wel of niet aan het werk is, en dus wil of kan opgebeld worden.
Wanneer je op kantoor werkt, is het simpel. Je neemt de telefoon op als je aanwezig bent, en zo niet doen je collega's dat voor je of de telefoniste zegt dat je niet aanwezig bent.
Als je telewerkt, ben je niet aanwezig maar moet je toch kunnen gebeld worden. Dat kan op een gsm, alleen kan niemand het verschil zien tussen thuis wegens telewerken, of wegens een vrije dag, of wegens te ziek om te werken. Gsm's hebben echter geen status "ziek".
Verder gebeurt telewerken niet enkel thuis, maar kan bv ook in een co-working space of op een andere locatie.
Wat ik niet wil is extra gsm's die alleen voor het werk worden gebruikt. Mogelijk wel een interessante voip-oplossing met aanmelding of zo? Al weet ik niet of dat bestaat.
Heeft er iemand dit al opgelost?
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#2 — 23/01/2013 13:35
Dit lijkt mij passen in het hele verhaal rond unified messaging waarmee veel VoIP fabrikanten graag reclame maken. Volgens mij bestaan er daar wel oplossingen voor waarbij gewerkt wordt met statussen en aan de hand van die statussen worden oproepen al dan niet doorgeschakeled naar een gsm, voicemail enzoverder.
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 28/01/2013 21:23
Er zijn meerdere oplossingen hiervoor.
- Unified communucations met een Microsoft Lync en een lokale IP centrale of een SIP trunc
- De meeste IP centrales hebben ook het 1 number principe, dus iedereen is overal en op alle devices met 1 nummer bereikbaar,
- De eenvoudige oplossing (getest en werkt)
Ik schrijf even de eenvoudige oplossing uit: (voor de andere zijn er genoeg whitepapers)
Lokale IP centrale + lokale firewall(per thuiswerkers een VPN oplossing) + X aantal IP telefoons (fysiek)
Dan heb je ook nog (afhankelijk van het merk) X aantal IP PC licenties. (je pc als telefoon kunnen gebruiken).
Je laat de 2 licenties koppelen en gelijk reageren. Dus als je telefoon zou bellen gaat je pc ook bellen.
Je kan dan ook uitbellen van thuis met je werk telefoonnummer.
Als je dus van thuis de VPN gebruikt zal hetzelfde mogelijk zijn.

Er zijn wel enkele addertjes: stabiliteit internetconnectie, genoeg ISDN lijnen op kantoor, geen presence awaerness, PC moet thuis opstaan,(thuiswerken is werken he)
De "echte" oplossingen zullen dit oplossen met een soort messenger zodat je kan zien welke collega in gesprek is en via welk device.
Dit laatste kan je dan weer oplossen via de goedkope manier door een extra chattool te gebruiken.
Ikzelf gebruik het concept hier beschreven.
Wat heb je nu staan van telefooncentrale?