Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Bestek telefonie en data

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 03/09/2008 15:47
Door aanhoudende problemen met onze huidige telecomoperator (mobiele + vaste telefonie) plannen we binnenkort ons contract op te zeggen en een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven.

Nu speelt bij ons het idee om niet alleen het telefonie-plaatje te bekijken, maar ineens ook alle datacom- en internetverbindingen mee te nemen in één groot verhaal, liefst in de vorm van een raamcontract zodat we ook als de technologie verandert van de beste prijzen kunnen genieten.

De filosofie: nu hebben we niet alleen onze centrale internetverbinding en datacomlijnen waarlangs onze WAN loopt, maar ook op tal van lokaties een (historisch gegroeide) wirwar aan verschillende internetabonnementen (bij verschillende operatoren), en is het voor ons soms een hele puzzel als er ergens een probleem is (welke leverancier contacteren, welk contract, verloren logins, ...). Vandaar dat we alles een beetje willen uniformiseren en tegelijkertijd ook willen kijken of we op die manier geen betere voorwaarden kunnen loskrijgen. Een beetje zoals je nu extra voordelen krijgt als je vaste en mobiele telefonie bij dezelfde operator zit, maar dan uitgebreid naar alles wat datacom en internet is (en eventueel zelfs TV).

Zijn er besturen die al eens iets dergelijks overwogen hebben, of die dit zelfs al op die manier uitgevoerd hebben? Vinden jullie dit een goed idee? Of zijn er negatieve ervaringen in die richting?
 
Dimitri Lefevre V-ICT-OR Lid
Posts
7
Organisaties
Gemeentebestuur Knokke-Heist
#2 — 08/09/2008 08:37
Beste,

Wij hebben drie jaar terug omgeschakeld van centrex naar een nieuwe VOIP centrale voor het stadhuis en het cultuurcentrum. We hebben toen met het idee gespeeld om alles in één lastenboek te plaatsen, maar hebben dit uiteindelijk niet gedaan om diverse redenen.

De hoofdreden was omdat op het ogenblik van de omschakeling enkele grote bedrijven zoals Cisco, Nortel,... wel VOIP en data combineerden, maar dat we merkten dat hier en daar wel enkele conflicten konden krijgen met de data aansluitingen tussen de gebouwen. Enkele gebouwen wilden we connecteren via fiber, bij de andere was draadloos de beste oplossing en zelfs een huurlijn van Belgacom was noodzakelijk.
Het is niet eenvoudig om dit allemaal te kunnen combineren in één lastenboek (had al werk genoeg met de analyse van de inschrijvingen voor de VOIP centrale).

Bovendien waren wij als dienst ook overtuigd door de drie apart te houden we wel beter kunnen scoren op het gebied van prijs. Wel is het zo dat we proberen de meeste lokaties in één lastenboek te combineren. Zo hebben we wel een bestek opgemaakt op de lokaties die via fiber moeten geconnecteerd worden samen te brengen, idem voor de draadloze verbindingen. Resultaat was dat we uiteindelijk met twee leveranciers hebben. We huren daarenboven ook de draadloze systemen over een periode van 5 jaar en daarna vernieuwen we steeds het geheel. De kost blijft bijna praktisch hetzelfde, maar we beschikken dan wel over de nieuwste technologie.
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 07/10/2008 11:26
Toch even verduidelijken: het gaat dus alleen om externe verbindingen en huurlijnen. (Eigen) glasvezel, draadloze links, LAN/WAN-oplossingen houden we inderdaad liever apart, maar het gaat vooral over de volgende zaken:

- centrale internetverbinding + aparte internettoegangen op buitenlocaties (nu bij 3 verschillende leveranciers)
- vaste & mobiele telefonie
- huurlijnen tussen locaties (nu 1 leverancier)

De tendens is tot op heden om alleen vaste + mobiele telefonie samen te nemen, zodat je bvb naar je eigen nummers gratis belt ongeacht of die nu vast of mobiel zijn. Maar met de convergentie op de telecommarkt wordt voice en data meer en meer één groot verhaal, dus het lijkt ons een logische stap om ook de data (en dan ihb internettoegang en evtl huurlijnen) mee te nemen in het hele verhaal...