Onbekende Gebruiker
|
#1 —
07/08/2006 18:50
Vorige week vrijdag lag het Publilink-netwerk in heel wat steden en gemeenten (nationaal?) de ganse voormiddag uit. Bij ons in Roeselare was dat vooral voor de loketten van de diensten Bevolking en Burgelijke Stand een probleem: die zijn immers afhankelijk zijn van Publilink voor de verbinding naar belpic en het rijksregister, ...
Gevolg: heel wat burgers moesten teruggestuurd worden omdat het systeem niet meer werkte.
Vandaag is het bij ons in Roeselare opnieuw van dat: sinds 12u10 deze middag lag de verbinding er opnieuw uit. Telefoontjes naar de Publilink-helpdesk (door de mensen van de dienst bevolking) gaven in eerste instantie geen oplossing: er werd beweerd dat "onze router vol zat door de mails van vrijdagmorgen", dus dat de fout aan onze kant lag.
Na één en ander gecontroleerd te hebben bleek redelijk snel dat daar niks van aan was, dus opnieuw gebeld naar Publilink met de boodschap dat bij ons wel degelijk alles perfect werkte (ondertussen was het na 14u30), en de technieker bleek toen bij een controle zelf niet op de router te geraken. De fout lag volgens hem dus bij de lijn zelf en zou dus opgelost moeten worden door de helpdesk van BiLAN. Maar geen nood: er werd direct een storingsmelding aangemaakt en we mochten erop vertrouwen dat we in de volgende uren opgebeld zouden worden met nieuws.
Vermits er rond 16u30 nog steeds geen nieuws was hebben we dan maar zélf gebeld naar de BiLAN-helpdesk met ons call-ID, om daar te horen dat de persoon die ons probleem behalndelt 'al naar huis was', er niemand anders meer aanwezig was die het probleem kon bekijken en er dus pas ten vroegste morgenochtend om 8u verder gekeken wordt naar ons probleem...
Heb ik het verkeerd voor of behandelt Belgacom de steden en gemeenten die op Publilink aangesloten zijn als tweederangsklanten die maar van 8 tot 4 werken en gemakkelijk een paar dagen met hun duimen kunnen zitten draaien? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze het lef zouden hebben op dezelfde manier met een privé-bedrijf om te springen.
Bovendien vraag ik me af of Belgacom met dergelijke praktijken geen contractbreuk pleegt: er wordt in het standaard-Publilink-contract weliswaar enkel gesteld dat Belgacom 'zich ertoe verbindt de prestaties van PubliLink op een goed niveau te handhaven', en dat Belgacom 'onder geen beding aansprakelijk kan gesteld worden voor elk gebrek in de werking van welke aard ook dat te wijten is aan een geval van overmacht of toeval', maar zo'n pover ondersteuning is toch maar moeilijk te rijmen met "een goed niveau" van verbinding handhaven...
Los van de vraag hoe we op een snelle manier weer verbinding krijgen zitten we met de volgende vragen:
-Kunnen we Belgacom op de een of andere manier aansprakelijk stellen (al is het maar omdat we nu al meer dan 1 dag onze "klanten" moeten terugsturen) en een of andere compensatie eisen?
-Is er geen enkel alternatief voor Publilink? (ik dacht van niet) En is een dergelijk monopolie wel wettelijk?
|
|
#2 —
10/08/2006 11:12
-Is er geen enkel alternatief voor Publilink? (ik dacht van niet) En is een dergelijk monopolie wel wettelijk?
Alternatie: CIPORT? (www.cipal.be)
Wij hebben CIPORT al jaren. Slechts enkele uitzonderlijke keren problemen gehad, en toen was elke keer te wijten aan Belgacom. Helpdesk van CIPAL is zeer goed.
Als ik uw verhaal lees, ben ik serieus content dat wij op CIPORT zitten :wink:
|
|
#3 —
16/08/2006 08:29
Hier in Wevelgem hebben we er een kleine week uitgelegen. Ik was in verlof waardoor het enorm lang duurde tegen men doorhad waar het probleem juist zat. Mijn collega's hadden eerst Publilink gebeld waar men zei dat het probleem niet bij hen zat. Dan verder gezocht, menende dat het probleem bij ons lag, uiteindelijk iemand van Siemens erbij gehaald die de conclusie maakte dat het probleem tóch bij Belgacom lag. Resultaat: bijna een hele week geen dienst bevolking én een factuur van Siemens. Nu vragen wij ons af in hoeverre wij die Siemens-factuur kunnen terugvorderen van Belgacom.
Vorige week vrijdag lag het Publilink-netwerk in heel wat steden en gemeenten (nationaal?) de ganse voormiddag uit. Bij ons in Roeselare was dat vooral voor de loketten van de diensten Bevolking en Burgelijke Stand een probleem: die zijn immers afhankelijk zijn van Publilink voor de verbinding naar belpic en het rijksregister, ...
|
|
#4 —
22/08/2006 15:57
Onze Publilinkverbinding ligt er vandaag opnieuw uit, opnieuw omdat Belgacom één of andere configuratie van onze lijn 'per ongeluk' verwijderd heeft. Verwijderen gaat blijkbaar ook makkelijker en véél sneller dan terugzetten.
|
Onbekende Gebruiker
|
#5 —
22/08/2006 17:08
Bij ons heeft het uiteindelijk bijna een week geduurd:
Na nog wat over- en weer gebeld te hebben is er uiteindelijk op dinsdag rond 14u30 (26 uur na onze eerste oproep) een technieker gearriveerd, die na 3 uur werk wist te zeggen dat hij eigenlijk niet veel had moeten doen, waarna het nog een groot half uur duurde eer ze bij Publilink (want daar zat dan toch een probleem) het probleem opgelost hebben (dus zo'n 30 uur na de eerste oproep)... Wij blij, totdat twee dagen nadien (donderdagmorgen) de boel ineens wéér plat lag... Deze keer was het wel tegen 14u opgelost en zou het probleem aan de backbone van BiLAN gelegen hebben die ze hebben moeten resetten (al bij al een bizarre uitleg)...
Ondertussen is onze jurist aan het uitzoeken of we van Belgacom de een of andere compensatie zouden kunnen eisen...
|
|
#6 —
23/08/2006 08:49
Wij liggen er dus nog steeds uit. Gisterenvoormiddag de storing gemeld (onze router werkt perfect en ik zie alles mooi vertrekken van de firewall, hier dus geen probleem); vandaag weet men mij te vertelling dat de storing nog zeker de hele dag gaat duren. Ze hebben zo maar eventjes onze Publilinklijn 'afgeschaft' en het duurt blijkbaar dagen om dat weer in gang te krijgen.
Dit is de tweede keer op nog geen maand tijd dat we zo'n panne hebben met Publilink, telkens omdat Belgacom ergens iets verwijderd. Ons college heeft dan ook beslist ze in gebreke te stellen. Helaas zijn er zo ongeveer geen alternatieven voor Publilink.
|
Onbekende Gebruiker
|
#7 —
04/09/2006 08:58
Ook wij hier in Schoten hebben de "service" van Belgacom mogen ondervinden : als reactie op onze opzeg van het datanetwerk van Bilan schakelt Belgacom ook Publilink uit ... het heeft twee weken geduurd eer dat terug in orde was. Bij het herstellen van de Publilinkverbinding slaagt Belgacom er dan weer in om onze Scarlet (!) - internetverbinding dan weer af te sluiten ... opnieuw twee weken eer dat terug in orde kan worden gebracht !!
Ons college beraadt zich over welke stappen er nu kunnen ondernomen worden. Ik heb de mening van de VVSG over die ondermaatse dienstverlening van Belgacom gepolst : ik laat het aan Herman Callens zelf over om zijn antwoord hier te posten.
Ook hebben wij de ombudsman van de telecommunicatie hierover ingelicht. Die heeft een dossier geopend en wij wachten de reactie van Belgacom nu af.
Spijtig dat al deze dossiers niet kunnen gebundeld worden om eens gezamenlijk actie te ondernemen tegen Belgacom ... .
Jan Verlinden
|