Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Multifunctionele print- en kopieerapparaten.

Auteur Bericht
Posts
7
#1 — 14/05/2007 11:24
Eind dit jaar loopt ons contract mbt huur/onderhoud van de kopieertoestellen af.

Nu is er de laatste 5 jaar nogal wat evolutie geweest in deze sector.
Dergelijke toestellen worden meestal eveneens geïntegreerd in het netwerk, zodat ze ook als printer kunnen functioneren.

Is er iemand die onlangs een soortgelijk dossier heeft gehad ?
Zijn er pijnpunten waar speciaal op gelet moet worden ?
Heeft misschien iemand een lastenboek ?

Met vriendelijke groeten

Stef Geentjens
 
Posts
35
Organisaties
Gemeentebestuur Edegem
#2 — 16/05/2007 12:52
Multifunctionele toestellen worden bij de Gemeente Edegem al enkele jaren gebruikt.
De functies van fax/printen/kopiëren worden zo veel mogelijk aangewend.
Het voordeel hiervan is dat slechts 1 toestel in gebruik wordt genomen terwijl het er anders 3 zijn. Het belangrijkste nadeel is dat wanneer het toestel defect is je meteen de 3 functionaliteiten minst, hierbij komt een goed onderhoudscontract wel van pas zodat er snel een oplossing is.

Een pijnpunt van een multifunctioneel toestel is net ook het feit dat het verschillende taken kan. Hierdoor wordt 1 machine zwaarder belast en kan het voorvallen dat men moet wachten op een print omdat iemand een grote oplage aan het kopiëren is of omgekeerd.
 
Christophe Zanders V-ICT-OR Lid
Posts
54
Organisaties
Sociaal Huis Oostende (OCMW)
#3 — 04/06/2007 15:47
In Torhout zijn we een jaar geleden overgeschakeld op multifunctionele kopietoestellen.

Voordien had het overgrote deel van de gebruikers een eigen printer. Het bleek nogal moeilijk om de mentaliteit van een aantal mensen te veranderen om afstand te doen van hun eigen "printertje". Dat ze daarbij een hoop extra functionaliteit kregen en dat er "zoveel geld uitgespaard wordt" leek hun niet echt van belang.

Ik mail het lastenboek nog door.
 
Posts
7
Organisaties
HeLics Leuven
#4 — 18/11/2009 19:21
In Leuven hebben we een jaar geleden een nieuw contract aangegaan voor multifuntionals. Dit was toen een totale nieuwe manier van werken voor de medewerkers. Dit viel bij ons wel samen met de verhuis naar het gloednieuwe stadskantoor.

Over de leverancier en de machines (Xerox) zijn we zeer ontevreden, maar dit heb ik al in een ander topic gepost.

Wij gebruiken authenticatie via Active Directory voor het releasen van jobs op de machines. Ook passen we het follow me principe toe. Je stuurt als gebruiker je opdracht naar MF 1, maar je kan op eender welke MF je opdrachten er uit halen. De software die we hier gebruiken is Equitrac, deze werkt vrij goed voor de authenticatie, maar we hebben nog steeds een onbruikbare rapportage.

Wij hebben in het lastenboek Z/W scanners gevraagd, maar moesten we opnieuw aanbesteden dan zouden we toch opteren voor kleurenscanners (maar nog wel steeds Z/W printen). Immers op verschillende diensten dient er in kleur gescand te worden.

Maar het allerbelangrijkst is toch een goed (en waterdicht !) onderhoudscontract, dat ervaren we elke dag. Zorg er zeker voor dat je steeds alle incidenten die gemeld worden bij de leverancier online kan opvolgen, en dat er voldoende tracking is. Wij vragen nu, net zoals bij onze andere leveranciers, een worksheet bij een technische interventie. Echter bij Xerox wordt dit blijkbaar nooit gedaan.

Belangrijk is ook een zo eenvoudig mogelijke papierbaan in de machine, want paper jams blijken de grootste bron van ergernis. Hoe minder "obstakels" voor het papier hoe kleiner de kans hierop.

Sven Kluppels
HeLics - Stad Leuven
016/272 906
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#5 — 19/11/2009 08:33
Hier in Wevelgem had ik een jaar geleden een aanbestedingsdossier voor multifunctionals. Xerox (via Alfa Center) was stukken goedkoper dan de andere inschrijvers maar viel tijdens de demo volledig door de mand: Kwalitatief slechte afdrukken, nodeloos ingewikkelde machines, verouderde interface en een verkoper die amper wist waar hij over sprak. Ver van wegblijven zou ik zeggen.

Uiteindelijk is Ricoh uit de bus gekomen als winnaar en tot nu toe zijn we daar zeer tevreden van. Service is uitstekend. De machines hebben wel iets vaker last van papierstoringen dan onze vorige (OCE) machines, maar OCE is dan ook pakken duurder :-).

Persoonlijke mening: voor mid- en lowvolumemachines raad ik Ricoh aan, voor hoogvolumemachines OCE.
 
Luc Geypen V-ICT-OR Lid
Posts
28
Organisaties
Gemeentebestuur Rijkevorsel en OCMW Rijkevorsel
#6 — 30/07/2012 11:52
Kan iemand me (recente) richtprijzen geven voor mfc's, de afdruk van een kleurenprint en zwart/wit, onderhoud. Ik kan hier niet veel van terugvinden op het internet, maar het zou wel handig zijn voor het nieuwe bestek waar ik mee bezig ben.
Eventueel te mailen naar informatica@rijkevorsel.be ipv te vermelden op het forum.
 
David Hosse V-ICT-OR Lid
Posts
17
Organisaties
Gemeentebestuur Sint-Pieters-Leeuw
#7 — 10/12/2012 11:13
Met welk merk van kopieermachines werken jullie zoal?
Zijn jullie tevreden over de huidige samenwerking met dit merk?
Hebben jullie via een lastenboek de nodige eisen gesteld?
Welke eisen zijn dit voor jullie zoal op technisch vlak?
Welke bijkomende functionaliteit hebben jullie toestellen: zoals scan, fax, print, beveiliging, manier van aanmelden, ...?
 
Hans Van Mingeroet V-ICT-OR Lid
Posts
85
Organisaties
Gemeentebestuur Berlare en OCMW Berlare
#8 — 11/12/2012 09:55
Wij maken al jaren gebruik van Canon multifunctionals. Eerst via een eigen bestek en sinds vorig jaar in het raamakkoord van de provincie Oost-Vlaanderen. dat laatste leverde voor ons een grote besparing op (kostprijs van kopies lag veeeel lager). Technisch gezien nog niet veel te klagen gehad over de machines (IR advance 5030). Heel af en toe eens een kleine storing, maar die zijn meestal snel opgelost want de support is vrij snel en goed.

Enige minpunt aan het raamcontract is dat het instapmodel voor sommige diensten een beetje overkill is, maar helaas was er geen "tafelmodel" beschikbaar.
 
Davy Van Deun V-ICT-OR Lid
Posts
8
Organisaties
Stadsbestuur Antwerpen
#9 — 25/04/2013 22:36
Hans Van Mingeroet wrote:
Wij maken al jaren gebruik van Canon multifunctionals. Eerst via een eigen bestek en sinds vorig jaar in het raamakkoord van de provincie Oost-Vlaanderen. dat laatste leverde voor ons een grote besparing op (kostprijs van kopies lag veeeel lager). Technisch gezien nog niet veel te klagen gehad over de machines (IR advance 5030). Heel af en toe eens een kleine storing, maar die zijn meestal snel opgelost want de support is vrij snel en goed.

Enige minpunt aan het raamcontract is dat het instapmodel voor sommige diensten een beetje overkill is, maar helaas was er geen "tafelmodel" beschikbaar.

Stad Antwerpen gebruikt ook de Multi Functionals van Canon. Deze werden trouwens vorige week allemaal vervangen...
(Faxen, printen, kopiëren, scannen, ...)
De support is zeker OK.
De Stad heeft gekozen om enkel nog kleuren toestellen te plaatsen(standaard ingesteld op ZW...), en zo bespaard op het aantal toestellen...
De nieuwe toestellen hebben natuurlijk bijkomende functionaliteiten tov. de vorige...
Nieuw aan deze toestellen (behalve de prijsdaling!);
Printen naar één printdriver, afdrukken aan het toestel zelf met badge=>Uniflow
Scannen naar persoonlijke map of netwerkmap in PDF A!
Standaard Recto:verso scannen => sneller!
...

Stad Antwerpen heeft nu een raamcontract waar het hele productengamma van Canon én Océ!! is opgenomen.