Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Huren van hardware

Auteur Bericht
Posts
3
Organisaties
Stadsbestuur Landen
#1 — 14/09/2005 11:21
Mijn bestuur wil meer te weten komen over het huren van hardware.
Zijn er besturen die gebruik maken van of ervaring hebben met het huren van pc's, laptops en printers ?
Wat zijn de voor- en nadelen ?
 
Onbekende Gebruiker
#2 — 15/09/2005 11:33
Huren is in principe ALTIJD duurder dan aankopen Patricia.

Er komt immers een bijkomende tussenpersoon aan te pas - de verhuurder - die de hardware óók moet financieren en óók een winstmarge moet inbouwen.

Toch heeft huren m.i. een belangrijk voordeel, namelijk dat uw materiaal meestal sneller wordt vernieuwd. Wie zijn hardware aankoopt heeft immers doorgaans de neiging om het zo lang mogelijk te gebruiken, kwestie van zijn investering zo lang mogelijk te laten renderen. Maar, zoals gezegd: dit "voordeel" heeft altijd een prijskaartje... .
 
Christophe Zanders V-ICT-OR Lid
Posts
54
Organisaties
Sociaal Huis Oostende (OCMW)
#3 — 16/09/2005 14:49
Bij Stad Torhout werd zowat alle hardware gehuurd, tot ik kwam :-)
De totale prijs van huur en huurkoop ligt hoger dan de aankoopprijs. Mijn ervaring leert mij dat er meestal iets van 3% bij de aankoopprijs geteld wordt, afhankelijk van de duur van het huurcontract. Daarna gaat men dan de maandelijkse huur berekenen door het bekomen bedrag te delen door het aantal maanden dat gehuurd wordt. Standaard huurperiodes zijn 3 of 5 jaar.

Budgetair worden de kosten gespreid bij huur, terwijl je bij aankoop het volledige bedrag moet voorzien.

Bij huren moet je echter opletten voor addertjes onder het gras:

- op vlak van hardware spreekt men wel van huur, maar meestal wordt huurkoop bedoeld. Dan moet je goed weten hoeveel de afkoopwaarde op het einde van de huurperiode is. Voor desktops en laptops is dat meestal niks of een symbolische euro, maar voor servers of specifieke technologie (bvb een telefooncentrale) wordt meestal wel een bepaald bedrag gevraagd (bvb 1/3 van de aankoopprijs).

- hou altijd goed de einddatum van de huurperiode in het oog: heel wat firma's verlengen op vervaldatum automatisch het contract voor een nieuwe huurperiode of vervangen automatisch het huurcontract in een onderhoudscontract. De kleine lettertjes van elk contract vermeldt de opzegvoorwaarden. Gebruikelijk is dat je drie maanden voor het einde van het contract aangetekend moet laten weten dat je de huur stopzet en/of geen onderhoudscontract wil.

Indien er niemand de huurcontracten beheert, kan dit wel eens voor onaangename situaties zorgen. Voor ik mij op de hardware huur en onderhoud ging toeleggen, betaalden wij nog onderhoud voor computers en printers van het jaar '94!! Dit was het gevolg van een afgelopen huurcontract, stilzwijgend omgezet in onderhoudscontract en iedere 3 jaar stilzwijgend verlengd.

Ondertussen worden in Torhout de desktops en laptops aangekocht, terwijl de servers en appliances gehuurd worden.

Groeten,
Christophe