Onbekende Gebruiker
|
#1 —
24/06/2003 15:25
Bij het gebruik van exchange server wordt de data van de outlookclients centraal bewaard. Hoe moet men werken mbt het virusscannen? Een pakket dat de exchange server zelf scant, of virusscanners op alle clients? Of beide. Ik vermoed het laatste. Wie heeft goede ervaringen met virusscanners voor exchange.
Wie heeft hier nuttige tips?
Frank Malisse
|
Onbekende Gebruiker
|
#2 —
25/06/2003 10:17
In prinicipe dien je elke toegang tot je netwerk te beveiligen tegen virussen. De Exchange server is de gateway naar het internet. Dus daar kan je al heel veel tegenhouden, nog voor dat het je netwerk op komt. Maar de pc-gebruikers lezen ook diskettes en cd's waarop virussen kunnen staan en ook via webmail (bv Hotmail) kunnen virussen op je netwerk geraken. Dus de clients moet je zeker ook beveiligen. Met het grote aantal virussen dat vandaag circuleert heeft het weinig zin om 95 % van je netwerk te beveiligen. Je moet gaan voor de volle 100 %.
Ik heb vroeger met McAfee gewerkt, geïntegreerd met Exchange, maar ongetwijfeld hebben ook andere bedrijven als Symantic goede oplossingen.
|
- Posts
- 4
- Organisaties
- Stadsbestuur Genk
|
#3 —
04/07/2003 12:27
In Genk werken wij met een MSX 5.5 gecombineerd met de Groupshield oplossing van McAfee. Werkt goed en balangrijk is dat je de updates steeds goed opvolgt en installeert, dit kan natuurlijk automatisch.
Wij hebben op elke client ook nog de virusscan (Total Virus Defence) van McAffe staan die centraal beheert wordt. Alle updates worden dus vanaf één station, waaop de laatste dat-files staan, gestuurd naar alle clients.
Luc Stinissen
Stad Genk
|
Onbekende Gebruiker
|
#4 —
05/08/2003 15:00
Ik heb het pakket Bitdefender nu in testfase lopen. Ik moet zeggen dat ik daar tevreden van ben. Scans met norton, mcafee en panda gaven geen virusmelding. Bitdefender melde drie virussen in mailtjes in het archief. In CM magazine van april stond dit pakket dan ook als de beste virusscanner vermeld. Het pakket is zeer gebruiksvriendelijk en werkt prima heb ik de indruk.
Frank Malisse
|
Onbekende Gebruiker
|
#5 —
17/09/2007 13:53
Bij ons in oostkamp werken wij ook met groupshield van McAfee op de exchange server 5.5 en op de clients met 8.5.0.i.
Controle is wel belangrijk, dat alle updates correct gebeuren zowel op de mailserver als op de clients. Voor de clients werken wij via de eposerver die bij CEVI staat.
|
|
#6 —
20/09/2007 14:25
Als best practise moet je eigenlijk elk niveau gaan beschermen. Te beginnen bij je firewall. De meeste firewall producten hebben tegenwoordig een geïntegreerde virusscanner die meestal ook mails kan gaan scannen.
Als je firewall dat niet kan, dan kun je er direct achter een antivirus appliance plaatsen. Alle verkeer wordt dan van de firewall eerst naar de appliance gerouteerd voor het je netwerk binnenkomt.
Verder plaats je best op je Exchange server ook een antivirus pakket. De meeste merken antivirus hebben een plugin voor de exchange server.
Ten slotte plaats je op de clients ook weer een antivirus.
Voor elk niveau neem je een ander merk van antivirus product. Dit om de bescherming te verhogen, wat het ene pakket mogelijk doorlaat, wordt dan wel op het volgende niveau onderschept.
Allemaal een dure bedoening, maar je wil het niet meemaken dat er intern een virus uitbreekt...
Hetzelfde kan je dan nog eens voor spam gaan herhalen :)
|