Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

policy rond gebruik USB-sticks

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 16/04/2009 17:35
Steeds meer worden wij er ons van bewust dat in het gebruik van USB-sticks binnen ons bestuur heel wat gevaren schuilen.
Het risico op virussen is alles behalve gering en we mogen er niet aan denken wat de gevolgen zijn als de gegevens op deze sticks in verkeerde handen terecht komen.

Hoe kunnen we uitsluiten dat personeel eigen USB-sticks gebruikt of dat USB-sticks van het gemeentebestuur meegenomen worden naar huis?
Hetzelfde geldt voor vertegenwoordigers die een uiteenzetting komen geven vanaf hun eigen stick.

Bestaan er manieren om sticks eerst te scannen vooraleer die enig risico kunnen vormen voor onze netwerkomgeving?

Heeft iemand van jullie hier al ervaringen mee? Zoja, welke beveiligingsmaatregelen kan je ons adviseren?

Dank bij voorbaat

Stefan Morel
Gemeentebestuur Nazareth
 
Onbekende Gebruiker
#2 — 17/04/2009 12:18
Een goed antivirus op de clients zou al heel wat moeten tegenhouden, al is dat uiteraard nooit 100%, en moet je je gebruikers natuurlijk wel opleiden (anders loop je het risico dat ze bij een virusmelding gewoon op "ignore" klikken)...

Of je kan USB-sticks helemaal bannen (via group policies) (http://www.petri.co.il/disable_usb_disks_with_gpo.htm), maar dat is natuurlijk wel heel drastisch.
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 20/04/2009 16:38
An error occured while parsing post content
 
Christophe Zanders V-ICT-OR Lid
Posts
54
Organisaties
Sociaal Huis Oostende (OCMW)
#4 — 24/04/2009 09:43
en bovenop alle voorgaande tips schrijf je best in een policy uit wat mag en niet mag met een stick van het bestuur.

christophe