|
#1 —
05/08/2009 16:41
Beste collega's
Ik kan mij inbeelden dat niet iedereen op de hoogte is over deze topic, maar 't zou mij verwonderen mocht elke IT'er uit de lucht vallen.
In het kader van influenza is elke gemeente voorbereidingen aan het treffen om een LokaalZorgMeldPunt (LZMP) op te richten.
Dat bestaat uit verschillende onderdelen: een callcenter, een centrum voor gegevensregistratie, een centrum voor raadpleging, een centrum voor logistiek en een centrum voor thuiszorg.
Verschillende onderdelen van het LZMP moeten gegevens bijhouden (b.v. per beller de vraag of het probleem, de middelen die nodig zijn, ...).
Gezien het LZMP adhoc wordt opgericht, beschikt het niet over backofficesoftware om dit allemaal bij te houden.
De federale overheid stelt dit voor, maar de koppeling naar het bevolkingsregister wordt evenwel volgens mij een beetje te eenvoudig voorgesteld.
Ik weet dat een aantal traditionele overheidssoftwareleveranciers een applicatie wensen te bouwen tegen prijzen die zo goed als onbetaalbaar zijn (de een zijn brood ...). Voorlopig ziet het er niet naar uit dat dit voor alle gemeentebesturen zal ontwikkeld worden.
Is er iemand van jullie bezig met de uitwerking van de backofficetools? En zo ja, wat maak je dan concreet (rekenblad gekoppeld aan een export van het lokaal bevolkingsregister, webapplicatie die het DBMS met het bevolkingsregister aanspreekt, ...)?
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#2 —
09/08/2009 21:05
Beste Tom,
Een goede vraag! Bij ons (ocmw van wetteren) wordt het, indien nodig, ook een centraal meldpunt. Ik woonde onlangs een overleg bij met de maatschappelijk werkers, maar het ICT-luik, kwam daar niet in voor...
Het rekenblad lijkt me overigens een magere oplossing...
Tips &trics rond deze zijn dus zeer welkom...
mvg,
Jan Pieters
(ocmw wetteren)
jan.pieters@ocmw.wetteren.be
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#3 —
11/08/2009 08:40
Jan en Tom,
Wij hebben in Drupal een webinterface aangemaakt waarin je de oproepen kan registreren met de gegevens, conform de vragenlijst van FOD Volksgezondheid.
De oproepen worden in Google maps op kaart weergegeven zodat je een mooi overzicht hebt van de griepgevallen binnen je gemeente.
Je kan dat allemaal rustig testen op volgende url : http://democc.schoten.be
Je kan die applicatie extern zetten ofwel intern, naargelang je verkiest.
Diegenen die interesse hebben, geef gewoon een seintje (mail of reply op deze posting) en ik stuur je een dvd op met een Virtualbox-image van gans de installatie en een gedetailleerde handleiding hoe je de applicatie operationeel maakt.
Groetjes,
Jan Verlinden
ps de applicatie (Drupal) is open source dus alles is gratis ... ;-)
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
|
#4 —
11/08/2009 10:01
Dag Jan
Leuk dat je al zo'n tool hebt ontwikkeld.
De koppeling met Google-maps is volgens mij handig om een inzicht te hebben in de verspreiding van de eventuele pandemie en ook voor alle personen die zieken zullen moeten bezoeken (dokters, medewerkers centrum voor thuiszorg, ...).
Is de tool bij jullie ook een de bevolkingslijsten gekoppeld? Dit wordt voorgesteld zodat het registreren vlot en efficiënt gaat en zodat de kans op fouten verkleind wordt.
Koppelen jullie ook de verschillende actiefiches aan de tool, zodat de operator van het callcenter via één tool alle relevante gegevens kan opzoeken?
Mvg
Tom
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#5 —
11/08/2009 10:26
Tom,
We kunnen inderdaad koppelen met de bevolkingslijsten indien we dat willen. We kunnen die gegevens ook manueel inlezen waardoor de opzoekingstijd korter is. Voorlopig hoeft dat nog niet.
We verwachten dat in de aanvangsfase de oproepen beperkt zullen zijn. Een persoonlijk kontakt van de call-taker met de oproeper lijkt mij dan belangrijker dan iemand eerst in een lijst gaan opzoeken. Als er een toevloed aan oproepen is, dan gaan wij de lijsten waarschijnlijk wel inlezen.
Actiefiches worden niet gekoppeld : er is immers een "coördinator" die de calltakers zal superviseren en die mee beslist welke acties aan elke oproep worden gekoppeld. Je kan hiervoor wel gewoon bijkomende velden creëren in de applicatie waarin je die acties noteert. Voorlopig hebben we dat nog niet gedaan.
Groetjes,
Jan
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#6 —
14/08/2009 21:49
Jan,
Bedankt voor de DVD! De installatie verliep vlekkeloos.
Als ik het IP(vast IP in het domein) ingeef, kom ik steevast op de webpagina van het host-systeem. De virtuele adapter staat bridged. Dit lijken me DNS-perikelen en/of iets met de webserver vh hostsysteem.
Enig idee hoe dit komt?
Alvast bedankt!
mvg,
Jan Pieters
ocmw wetteren
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#7 —
17/08/2009 17:30
Jan,
Misschien heb je een ip-adres ingebracht dat reeds op je interne netwerk in gebruik was ?
Ik zou het eerst eens terug op dhcp zetten, zien welke ip-adres wordt toegekend en daar naartoe surfen. Als je op de website raakt, dan is er iets met het vast ip-adres dat je hebt ingebracht, denk ik (subnet eventueel niet goed ingesteld ... ?).
Groetjes,
Jan
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#8 —
17/08/2009 19:00
Jan,
Bedankt voor de info!
Had het ondertussen zelf gevonden, was inderdaad dubbel IP... Heb eerst terug op auto gezet en daarna IP vastgezet op onze DHCP.
Nog een vraagje: moet er veel worden aangepast om de site te configureren naar de wensen van ons ocmw(ik ben een newbie wat betreft Drupal...)?
mvg,
Jan
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#9 —
18/08/2009 14:09
Jan,
Als je zelf aanpassingen wilt doen dan dien je je wel even te verdiepen in de werking van Drupal, meer bepaald in de werking en het gebruik van de modules CCK en Views.
Zo moeilijk is dat nu ook weer niet en het loont de moeite omdat je met die kennis héél wat andere dingen kunt doen ... eigenlijk zijn de mogelijke toepassingen binnen een gemeente schier eindeloos .... ;-)
Op youtube vind je al heel wat instructiefilmpjes die je op aangename wijze er wegwijs mee maken (een dik handboek vastpakken doorworstelen hou je toch niet vol ... althans ik toch niet). Die van Lullabot (grappige naam maar het zijn wel knappe experts) zijn uitstekend.
Groetjes,
Jan
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
|
#10 —
24/08/2009 09:51
Beste Jan,
wij zijn ook aan het bekijken welke oplossing wij gaan gebruiken voor de registratie voor het LZMP. In de provincie Antwerpen heeft Cipal blijkbaar een toepassing gemaakt die algemeen zou ingezet kunnen worden. Heb je daar een zicht op? Biedt het systeem dat jullie op basis van Drupal hebben gemaakt meer mogelijkheden, voordelen dan het systeem dat via Cipal komt? Ik ga alvast deze namiddag jullie demo even uitproberen.
mvg,
Pascal De Geyter
Gemeente Herent
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#11 —
24/08/2009 10:28
Pascal,
Ik heb de ontwerp-versie begin augustus gezien op een demo : het is gewoon een applicatie "from scratch" opgebouwd in java. Ik heb niet alles kunnen bekijken want de applicatie is nog (steeds) niet volledig af.
Vermits de Drupal-applicatie niet "from scratch" begint kan je hier snel en "on the fly" functionaliteiten inbouwen. Je kan immers zo veel velden met informatie aanmaken als je zelf wilt ... .
Dus het enige verschil is dat de cipal-applicatie elke wijziging in hun programma zal moeten programmeren, terwijl in een Drupal-applicatie je gewoon de CCK en Views even aanpast ... .
Wij hadden ons begin juli al gebaseerd op de vragenlijst van het Ministerie van Volksgezondheid. Dus toen was die applicatie reeds klaar ... . Nadien werd een andere vragenlijst rondgestuurd en hebben wij onze applicatie "on the fly" aangepast ... .
De bedoeling was geenszins te "concurreren" met de applicatie van Cipal : wij wilden gewoon intern een goed programma dat we zelf konden aanpassen naargelang de omstandigheden evolueren. Cipal is nadien met de mededeling gekomen dat zij voor de provincie Antwerpen een globale applicatie gingen opzetten. Let wel op dat de internetverbinding dan wel moet werken en áls ze werkt dat er geen "overbelasting" mag zijn door een groot aantal bevragingen ... maar daar zal Cipal wel aan gedacht hebben zeker .... .
Groetjes,
Jan
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
|
#12 —
24/08/2009 12:56
Jan,
bedankt voor je reactie.
Ik heb jullie demo eens bekeken en het ziet er wel goed uit en gebruiksvriendelijk.
Ik heb zelf geen enkele ervaring met Drupal. Zijn die aanpassingen eenvoudig te doen? Is het eenvoudig om een aantal zaken aan elkaar te koppelen? Bijvoorbeeld als de uitkomst is dat er thuiszorg nodig is, dat dan automatisch een fiche aanvraag thuiszorg wordt gestart. En is het mogelijk om bij een inkomende call snel de historiek van die beller te zien?
Misschien hebben jullie de toepassing ondertussen ook al verder in die richting uitgebouwd?
mvg,
Pascal
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#13 —
25/08/2009 10:42
Pascal,
Voor de aanpassingen : zie mijn posting van 18/8.
Je kan Drupal makkelijk koppelen met andere toepassingen omdat het open source is.
Wijzelf hebben onze applicatie nog niet gekoppeld met andere toepassingen.
Groetjes,
Jan
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|
Onbekende Gebruiker
|
#14 —
26/08/2009 19:32
Ik vraag me af hoeveel Cipal aanrekent voor hun toepassing...
Heb ondertussen Drupal zelf geinstalleerd thuis om te oefenen, de tijd vinden is natuurlijk iets anders...:).
Via http://sourceforge.net/projects/webdeveloper kun je de noodzakelijke toepassingen voor een windows-systeem downloaden.
mvg,
Jan P.
ocmw wetteren
|
|
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
x
0
|