Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Rechten voorzitter

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 16/12/2007 11:57
Beste collega's,

Een collega van een ander bestuur, die liever anoniem blijft, zit met het volgend probleem.
Telkens hij een ICT dossier wil agenderen op de raad eist de voorzitter dat het dossier aangepast wordt. Dit nog voor de andere raadsleden inzage krijgen.
Dit gaat soms ver, van het schrappen van opties tot het wijzigen of weglaten van adviezen...

Mag dit, kan dit?

Graag jullie advies (zie ook de polling)
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#2 — 20/12/2007 09:33
Hoe het in een OCMW zit weet ik niet maar in een gemeente mag een schepen/raadslid/... mag in principe geen directe opdrachten geven aan personeelsleden en dit valt hier naar mijn mening onder. De secretaris mag dit wel.

Wat uw voorbeeld betreft vermoed ik dus dat de voorzitter dit niet mag, de secretaris wel tenzij bij bvb. schrappingen de openbaarheid van bestuur geschonden wordt (adviezen bvb.?). Maar ik ben niet 100% zeker dat ik hier juist ben.
 
Christophe Zanders V-ICT-OR Lid
Posts
54
Organisaties
Sociaal Huis Oostende (OCMW)
#3 — 21/12/2007 09:03
Heb juist eens met onze secretarie gecheckt, raadsleden hebben het recht op inzage in de dossiers en recht om informatie en verduidelijking te vragen aan de ambtenaar (en deze is verplicht te antwoorden). Dit voor een gemeente, ocmw's werken normaal gelijkaardig.
Nog specifiek voor gemeenten: Leden van het college hebben meer rechten gezien hun bevoegdheid. In principe is het het college dat opdrachten geeft aan de secretaris, die op zijn beurt de opdrachten doorgeeft aan de ambtenaren. In praktijk geeft een schepen direct opdrachten aan de ambtenaren.

Een wijziging aan een lastenboek is in mijn ogen geen opdracht, maar een wijziging aan een overheidsdocument en dat lijkt mij inderdaad geen bevoegdheid voor een mandataris (ocmw of gemeente).

Eenzijdig wijzigen is nooit goed, als dat nu mag of niet. Waar is het overleg naartoe? Om nog maar te zwijgen van het vertrouwen...
 
Onbekende Gebruiker
#4 — 03/01/2008 11:38
Dat mag dus NIET Ivo, en dan ben ik zeer formeel in.

Schriftelijke adviezen van ambtenaren zijn "stukken", en de voorzitter mag die niet aan het inzagerecht van de leden onttrekken, laat staan ze "aanpassen". Zoiets zou je in het uiterste geval als "schriftvervalsing" ( !! ) kunnen aanmerken... .