Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Overuren en permanentie in de RPR

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 19/11/2008 12:37
Vanaf 1/1/2009 treden (blijkbaar) een aantal 'dwingende bepalingen' in de rechtspositieregeling (besluit Vlaamse Regering van 7/12/2007) in werking.

Ons bestuur is op dit moment volop bezig met een nieuw personeelsstatuut (rijkelijk laat als je 't mij vraagt - het besluit is bijna een jaar oud!), en nu zijn er bij ons nogal wat vragen rond overuren (artikels 140-142 van het besluit), vooral dan over artikel 141:

Onder overuren worden verstaan de uitzonderlijke prestaties die op verzoek van het bestuur geleverd worden boven op de uren die op grond van de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis door het personeelslid gepresteerd worden. (...)


In de toelichting wordt bij dit artikel o.a. gezegd:
De voorwaarden om van een overuur te kunnen spreken zijn de volgende :
- het moet om een uitzonderlijke prestatie gaan;
- de uitzonderlijke prestatie moet op verzoek van het bestuur gepresteerd worden; met andere woorden het hoofd van het personeel moet expliciet opdracht hebben gegeven tot het presteren van de uitzonderlijke prestatie;


Dat betekent dus in feite dat er zonder expliciete vraag van 'het bestuur' geen overuren mogen gepresteerd worden. Het is in het besluit niet echt duidelijk wie precies met 'het bestuur' bedoeld wordt, maar dit wordt dus geïnterpreteerd als 'het hoofd van het personeel', i.e. de secretaris. In onze sector kan dat voor een aantal problemen zorgen, zeker als er geen permanentieregeling bestaat of die niet haalbaar is omdat er bvb te weinig volk voor is. Enkele voorbeelden:

-Als een gebruiker (bvb de dienst bevolking) op zaterdag belt dat ie niet op het netwerk raakt dan moet er eerst toelating gevraagd worden aan de secretaris om overuren te mogen presteren, wat in de praktijk uiteraard niet haalbaar is. Dus geen support meer buiten de 'normale' werkuren.
-Als je in het weekend een automatische alert krijgt (bvb uitgevallen airco, power failure, disk failure, ...) dan mag je niet op eigen initiatief proactief actie ondernemen, aangezien er geen expliciete opdracht gegeven is. Dus server crashes in 't weekend worden ten vroegste de maandagmorgen opgelost.

Hoe wordt dit bij jullie geïnterpreteerd? Bestaat er bij jullie een permanentieregeling of worden jullie gewoon opgeroepen als er een probleem is?
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#2 — 21/11/2008 08:44
Misschien dat de 'storingsvergoeding' daarvoor soelaas biedt: Wanneer men u buiten de diensturen 'onverwachts' belt en er is geen permanentieregeling (dus wachtvergoeding), dient men u een storingsvergoeding te betalen (denk dat dat minimum 2 werkuren is, in te vullen per bestuur) bovenop de gepresteerde overuren.

Met te eisen dat overuren uit een vraag van de secretaris ofzo moeten komen snijden ze vooral in hun eigen vingers. Je kan eventueel het college laten beslissen dat dergelijke oproepen in het weekend en zo sowieso overuren zijn.
 
Thomas Vande Vyvere V-ICT-OR Lid
Posts
52
Organisaties
Gemeentebestuur Wingene
#3 — 24/11/2008 14:56
Misschien moet de poll efkes bijgestuurd worden. De indeling is niet logisch te noemen:
-vaste permanentieregeling met vergoeding
-oproepen worden vergoed als overuren
-permanentie is uitbesteed
-geen permanentie buiten de diensturen

misschien wordt het beter:
- permanentie met wachtvergoeding
- permanentie uitbesteed
- geen permanentie, oproep wordt als overuur vergoed
- geen permanentie, oproep wordt met een verstoringstoelage vergoed
 
Onbekende Gebruiker
#4 — 24/11/2008 15:27
Even verduidelijken wat ik bedoel met de poll-opties:
- Vaste permanentieregeling met vergoeding: er is een formele permanantieregeling, met één of andere vorm van vergoeding. Dat kan een vaste wachtvergoeding zijn, maar kan evengoed andere vormen aannemen: bij ons wordt bvb de wachtdienst van de technische dienst (o.a. strooiwagens) vergoed in de vorm van 2 extra verlofdagen per jaar.
- Oproepen worden vergoed als overuren: er is al dan niet formeel afgesproken dat er opgeroepen kan worden (dus dit kan ook een vaste permanentieregeling zijn), en als er een oproep is wordt dit vergoed zoals overuren (al dan niet met de standaard verstoringstoelage die binnen het bestuur geldt)
- Permanentie is uitbesteed: voor support buiten de diensturen wordt beroep gedaan op externen
- Geen permanentie buiten de diensturen: er is geen enkele vorm van permanentie, dus bij problemen buiten de diensturen is er niemand bereikbaar

Misschien had ik inderdaad beter de keuzes anders geformuleerd:
-Vaste permanentieregeling intern met wachtvergoeding of andere compensatie
-Vaste permanentieregeling, uitbesteed
-Al dan niet formeel afgesproken dat oproepen vergoed worden zoals overuren (evt. met verstoringstoelage)
-Er is geen enkele vorm van permanentie, ook niet informeel

(Blijkbaar kan ik zelf de keuzes niet meer aanpassen, dus misschien kan een admin dit?)