Ons bestuur is op dit moment volop bezig met een nieuw personeelsstatuut (rijkelijk laat als je 't mij vraagt - het besluit is bijna een jaar oud!), en nu zijn er bij ons nogal wat vragen rond overuren (artikels 140-142 van het besluit), vooral dan over artikel 141:
Onder overuren worden verstaan de uitzonderlijke prestaties die op verzoek van het bestuur geleverd worden boven op de uren die op grond van de gewone arbeidstijdregeling op weekbasis door het personeelslid gepresteerd worden. (...)
In de toelichting wordt bij dit artikel o.a. gezegd:
De voorwaarden om van een overuur te kunnen spreken zijn de volgende :
- het moet om een uitzonderlijke prestatie gaan;
- de uitzonderlijke prestatie moet op verzoek van het bestuur gepresteerd worden; met andere woorden het hoofd van het personeel moet expliciet opdracht hebben gegeven tot het presteren van de uitzonderlijke prestatie;
- het moet om een uitzonderlijke prestatie gaan;
- de uitzonderlijke prestatie moet op verzoek van het bestuur gepresteerd worden; met andere woorden het hoofd van het personeel moet expliciet opdracht hebben gegeven tot het presteren van de uitzonderlijke prestatie;
Dat betekent dus in feite dat er zonder expliciete vraag van 'het bestuur' geen overuren mogen gepresteerd worden. Het is in het besluit niet echt duidelijk wie precies met 'het bestuur' bedoeld wordt, maar dit wordt dus geïnterpreteerd als 'het hoofd van het personeel', i.e. de secretaris. In onze sector kan dat voor een aantal problemen zorgen, zeker als er geen permanentieregeling bestaat of die niet haalbaar is omdat er bvb te weinig volk voor is. Enkele voorbeelden:
-Als een gebruiker (bvb de dienst bevolking) op zaterdag belt dat ie niet op het netwerk raakt dan moet er eerst toelating gevraagd worden aan de secretaris om overuren te mogen presteren, wat in de praktijk uiteraard niet haalbaar is. Dus geen support meer buiten de 'normale' werkuren.
-Als je in het weekend een automatische alert krijgt (bvb uitgevallen airco, power failure, disk failure, ...) dan mag je niet op eigen initiatief proactief actie ondernemen, aangezien er geen expliciete opdracht gegeven is. Dus server crashes in 't weekend worden ten vroegste de maandagmorgen opgelost.
Hoe wordt dit bij jullie geïnterpreteerd? Bestaat er bij jullie een permanentieregeling of worden jullie gewoon opgeroepen als er een probleem is?