Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Onderhoudscontract servers

Auteur Bericht
Joachim Elen V-ICT-OR Lid
Posts
2
Organisaties
Stadsbestuur Sint-Truiden
#1 — 22/05/2012 16:09
Hallo allen,

Ik ben bezig met de opmaak van een bestek voor het vervangen van alle servers. Hierin is tevens een onderhoudscontract waardoor de leverancier voor vijf jaar verantwoordelijk wordt gesteld voor uitvallen, ... De leverancier is gedurende die tijd verantwoordelijk voor zowel de hardware als het draaiende houden van alle services.

Nu stel ik me de vraag wat een redelijke eis is voor interventietijden om geen torenhogen maandelijkse fee te moeten betalen en toch een goede dienstverlening te krijgen.

Hier enkele bedenkingen:
- wat is gebruikelijk "de interventie moet starten ten laatste 4 uur na oproep" of "de servers moeten terug operationeel zijn 4 uur na oproep"?
- Hoe zit het met boeten?
- Of misschien beloning wanneer binnen een vastgestelde termijn het probleem is opgelost?
- Wat is het goede evenwicht tussen full omnium en betaling per interventie?

Iemand een recente ervaring of een goed idee hierover?
 
Mario Wuyts V-ICT-OR Lid
Posts
18
Organisaties
Gemeentebestuur Koksijde
#2 — 23/05/2012 08:40
We zijn momenteel ook bezig met een lastenboek voor een nieuw serverpark. En zoals kon verwacht worden is het net op het vlak van het onderhoudscontract dat de verschillen tussen de aanbieders enorm zijn.
Wij hebben simpelweg gevraagd om 4u response on site te hebben 13/5. Dit leek ons een simpele vraag, maar men reageert daar dus heel verschillend op.
Kort gezegd komt het er op neer: volstaat het om rechtstreeks met de fabrikant contact op te nemen (met een beetje tegenslag in het Engels met iemand in ierland of erger). Ofwel is de leverancier single point of contact (SPOC) en zij coördineren dan verder de interventie. Dit geeft meer comfort, maar is in de praktijk makkelijk dubbel zo duur.
We plannen momenteel ook een Disaster recovery site, en een stuk van deze kost kunnen we uitsparen door een veel 'lichter' onderhoudscontract te nemen omdat we toch via een failover kunnen doorwerken bij een ernstig defect.
 
Joachim Elen V-ICT-OR Lid
Posts
2
Organisaties
Stadsbestuur Sint-Truiden
#3 — 04/06/2012 14:32
Mario,
Misschien wat laat, maar hartelijk dank voor de input.
Ook in ons bestek wordt een disaster recovery plan geëist. Afhankelijk van de idenificatie van de services die op de hardware draaien (kritisch, essentieel, noodzakelijk, wenselijk, ..) wordt hardware al dan niet ontdubbeld. Zo kan inderdaad de kostprijs van het contract omlaag.

Verder heb ik het als volgt opgelost: De inschrijver voegt twee typecontracten toe.

1. De inschrijver biedt een contract aan dat voldoet aan de eisen die wij stellen in het bestek met zo nodig korte hersteltijden, preventief en correctief onderhoud, disaster recovery plan, ...
2. verplichte variant: De inschrijver doet een tegenvoorstel met aangepast contract met een matiging van de eisen door wat voor hem redelijk lijkt voor een redelijke kostprijs.

Door middel van een puntensysteem met verdeelsleutel tussen inhoud en kostprijs wordt de beste offerte bepaalt.
Zo voorkomen we in eerste instantie die variatie in inschrijvingen waarvan je spreekt en kunnen we de toegestane aanpassingen relatief objectief quoteren.

Volgende maand aanbesteding (algemene offerteaanvraag), ben benieuwd naar de inschrijvingen.