Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Besparingen in informatica

Auteur Bericht
Posts
6
Organisaties
Gemeentebestuur Kortenberg
#1 — 14/03/2007 13:23
Beste,

Ons nieuwe bestuur verlangt drastische besparingen.

Hebt u dit ook ooit meegemaakt (op informatica/ICT-gebied) en bent u erin geslaagd om deze oefening met succes in de praktijk te brengen? Of heeft u op dit gebied altijd inspiratie?
Ik ben momenteel op zoek naar bruikbare ideeën.

NB: Wij zijn een OCMW van 16 PC-gebruikers en 2 servers (1 voor Schaubroeck-toepassingen en 1 voor filesharing en exhange).

Bij voorbaat bedankt.
Annelies Laeremans
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#2 — 14/03/2007 17:00
Ik zou zeggen "dom bestuur", want ict-kosten gaan wellicht eerder stijgen dan dalen omdat ict nu eenmaal steeds belangrijker en meer gebruikt wordt, maar da's wellicht niet wat ze willen horen.

Besparen kan je doen door snijden in onderhoudscontracten of garantie-uitbreidingen en dergelijke toestanden. Veel tijd steken in onderhandelen met leveranciers (voor zover de wet op overheidsopdrachten dit toelaat) en prijsvergelijkingen. De hoeveelheid hardware verminderen (printer per gang ipv per persoon/bureau bvb.). Overschakelen op open-source (OpenOffice ipv MS Office).

Ik zou ze eerder proberen te overtuigen net niet drastisch te besparen (tenzij er echt buitensporige kosten bij jullie zouden zijn). Of ze hiervoor openstaan is natuurlijk een andere vraag.
 
Posts
35
Organisaties
Gemeentebestuur Edegem
#3 — 15/03/2007 13:03
Besparingen op ICT zijn onmogelijk indien men geen functionaliteit wil verliezen.

Je kan gaan besparen op:
- de software die je gebruikt (open-source ipv duurdere alternatieven)
- de hardware: hetzelfde werk doen op minder pc's
- ondersteuning zoals onderhoudscontracten bij defecten.
- de internetverbinding
-...

Al deze besparingen hebben steeds het gevolgd dat het werkt anders zal moeten gebeuren. Dus de vraag van een bestuur om te besparen op vlak van ICT kan enkel beantwoord worden als het bestuur weet welke functionaliteit ze wil.

Wat men ook wenst men realiseert zich te weinig dat een organisatie nu eenmaal afhangt van ICT en een besparing nooit te goede komt van de werking. Het zal zelfs leiden tot extra kosten op lange termijn.

Concrete ideeën voor jullie netwerk.
Een alternatief voor Exchange (wat ik zeker niet aanraad)
Een goedkoper anti-virus product gebruiken. Kaspersky vb bied aan Gemeentebesturen en OCMW degelijke kortingen.
De internetverbinding herbekijken (kan het goedkoper?)
 
Posts
39
#4 — 19/03/2007 10:45
Beste,
mogelijk kun je proberen te besparen op het verbruik van toners en elektriciteit. Je kunt hervulde toners gebruiken i.p.v. originele toners. Je kunt tevens de medewerkers verplichten om tijdens de middag de pc's uit te zetten/in slaapstand, schermen af te zetten i.p.v. standby, printers 's avonds helemaal afzetten e.d.
Mogelijk kun je ook proberen door het bestuur zo ver te krijgen om via BILAN ofzo op de server van het gemeentebestuur te werken i.p.v. op eigen servers. Dit is een besparing zowel op hardware vlak, als op software en onderhoudscontracten, maar tevens op elektriciteit (iets wat veel mensen ook vergeten).
Tevens kun je jullie kopieerapparaten in het netwerk installeren, zodat je kunt besparen op printers
 
Onbekende Gebruiker
#5 — 20/03/2007 11:51
Wellicht valt er wat te besparen op de kostprijs van client pc's Annelies.

Op dat vlak wordt immers nogal eens aan "overkill" gedaan. Is het bijvoorbeeld nodig om een HDD van 250G te hebben als de data toch op een fileserver opgeslagen worden, heb je echt een supersnelle processor nodig als 95 % van de gebruikers hun pc enkel gebruiken voor tekstverwerking en e-mail, moet er werkelijk een DVD brander in zitten, kan een eenvoudige "on board" grafische kaart niet volstaan, enz.

Wij zijn hier stilaan aan het overschakelen van A merken naar low end "kloon" pc's, totnogtoe zonder problemen. Kies toch best een "betrouwbare" leverancier en eis harde garanties (bvb. 3 jaar on site garantie).

SC
 
Posts
162
#6 — 17/04/2007 21:16
Beste,

ik heb net een besparing in onze bibliotheek gerealiseerd van zo'n 10000 euro tijdens de implementatie van het Brocade systeem. Dit aan de hand van het gebruik van open source toepassingen. Hiermee kon ik bevoorbeeld oude PC's weer recycleren zonder performantieverlies (terminal server oplossing).

Dit behoeft wel de nodige expertise en vooronderzoek of alles wel met open source kan gedaan worden.

Voor meer details graag ter uwer beschikking.


Bart
 
Onbekende Gebruiker
#7 — 26/04/2007 22:44
Er zijn ook andere oplossingen voor terminal server.

zo kun je met 1 goed zware pc aankopen met de nodige software (zoals bv xpunlimited) dit is zoals terminal server alleen veel goedkoper (zowel hardware als software) alleen moet je goed navragen ivm office licenties. Als je dit gebruikt met thin os verdeler en dhcp dan kun je je oude pc's nieuw lieven inblazen en zo besparen op "vernieuwing"

als je kiest voor opensource software moet je je er wel goed van vergewissen dat de werking met je backoffice (als die daarmee interageert tenminste) ermee gegarandeerd word, anders ga je een pijnlijke periode tegemoet.
 
Posts
162
#8 — 02/05/2007 16:29
Ik ken deze producten, alleen zijn ze volgens mij in overtreding emt de EULA van XP:

Multiple users accessing the OS is explicitly not allowed in the OEM EULA for XP Pro, with a specific exception for remote support:

Part 1 - As applicable here, a remote connection to windows may not run, display or use Windows, the Windows UI or any other executable on the computer:

"You may permit
a maximum of ten (10) ("Connection Maximum") computers or
other electronic devices (each a "Device") to connect to the
COMPUTER to utilize one or more of the following services of
the SOFTWARE: File services, Print services, Internet
Information services, and remote access (including connection
sharing and telephony services). The ten (10) Connection
Maximum includes any indirect connections made through
"multiplexing" or other software or hardware which pools or
aggregates connections. Except as otherwise permitted herein,
you may not use the Device to use, access, display or run the
SOFTWARE, the SOFTWARE's User Interface or other executable
software residing on the COMPUTER."
 
Posts
162
#9 — 03/05/2007 11:09
Zelfde inbreuk op EULA lijkt me ...
 
Posts
1
Organisaties
Improgroup
#10 — 03/05/2007 13:52
Beste Annelies


Besparingen vind je overal en op alle niveau's. Ik weet niet hoe de aanbestedingen juist in z'n werk gaan bij jullie, maar voor je verbruiksartikelen is er zeker heel wat ruimte.

Je kan inderdaad opteren voor een hervulde versie van een redelijke kwaliteit. Hou er echter rekening mee dat voor sommige fabrikanten de garantie kan vervallen.

Een betere oplossing vind je ongetwijfeld op de surplus markt: www.improeurope.com of www.eurosurplus.com bieden beiden dergelijke producten aan.

Je kan het zien als "new but with a scratch" ... nieuwe producten, van de originele fabrikant, maar met een (licht) beschadigde verpakking.

Bespaar je al gauw tot 60% .. maar zoals gezegd.. ik weet niet in hoeverre jullie vrij zijn dergelijke producten aan te kopen.
 
Posts
9
Organisaties
Gemeentebestuur Middelkerke
#11 — 02/11/2008 13:36
Ik zou mijn pijlen zetten op VDI en server virtualisatie en afhankelijk van het aantal consoles citrix. Probeer sterke te onderhandelen met het bestuur over de applicaties en optimaal gebruik ervan, nogal dikwijls wordt er onbezonnen omgespronken met licenties.
Zorg voor doorgedreven IT, waarbij u gegeven uit applicaties haalt en via uw intranet ter beschikking haalt, dit bespaart massa's geld op allerlei applicatie toestanden. Onderhandel in de mate van het mogelijke ook over support en onderhoud, gebruik dit zeker optimaal, voorzie worst case scenario's en probeer daarop een plan te maken.

Je kan wel degelijk heel veel geld besparen in de IT door als echte beheerder een zekere invloed te hebben op de onderhandelingen en de beslissingen, want het management ziet de verborgen zaken niet.
De IT dienst dient een echte onderhandelaars te zijn!

Groeten,

Marc Debruyne
ICT-admin
 
Posts
162
#12 — 03/11/2008 08:57
Nog een voorbeeldje van besparingen mits open source: we hebben onze telefooncentrale vervangen door een Asterisk VoIP centrale. De oude centrale kostte 20000 euro bij aankoop en 7000 euro onderhoud per jaar.
De nieuwe kost (ontdubbeld!) in hardware ongeveer 6000 euro, 4000 euro voor de toestellen en niets in onderhoud.